torsdag den 28. april 2016

Status nu, ----- en vis stabilitet :-)

Statussamtale i går:
 
Backinggruppen førte sig frem og vi havde en laaang samtale om både mit forløb og almene principper i brystkræftbehandlingen!
 
Først, ---- der er stabilitet, CT-scanning og MR viste samstemmende helt uændrede forhold fra sidst, og læst mellem linierne nok lidt bedre end det, ----- så min læge tilråder 3 behandlinger mere (den første af dem fik jeg så i går) og derefter en pause for at se om det egentlig er docetaxel der virker på det nu, eller om der bare generelt er ro i tilstanden for tiden, og så skal kroppen jo ikke belastes af unødig gift!
 
***
 
Docetaxel har tendens til at give væskeophobning i kroppen, så måske er det en god idé med lidt vanddrivende i form af spironolakton, det er kaliumbesparende.
Muligvis kan stoffet losartan, som er en angiotensin II hæmmer i forbindelse med kemo være med til at hæmme kræften, min kontaktlæge vil undersøge dette nærmere.


 
Ang. PET scanning, som jeg havde tænkt på, vil det ikke have nogen terapeutiske konsekvenser, så det er der ikke nogen egentlig indikation for!
Jeg træner muskler i fitnesscenter, tager melatonin 20 mg dgl, CBD (den ikke-euforiserende del af cannabisolie) og en smule kosttilskud, så det må vel være godt, ----- nå ja, jeg går også til yoga og noget dans i Vistoft, og har kig på Kizomba i Århus, og kunne godt have brug for en dansepartner til det!                                                  Og mit humør er, som i hele forløbet, helt neutralt og ok!









Vi talte om immunterapi og det er jo endnu ikke frigivet til brystkræft, men kører som forsøgsbehandlig, ---- det er jo ikke bare idel lagkage, ved den del af det som drejer sig om antistofbehandling er der nogle bivirkninger ind på hypofyse, skjoldbruskkirtel og binyrer, og det er blivende bivirkninger, som hvis man får dem kræver behandling livet ud! Så lidt tøven, hvis det ellers går godt på det nuværende er på sin plads!

***

Så skal jeg over på Bispebjer Videnscenter, på deres Lymfødem-kompressionsklinik mhp at udrede hvorfor jeg har de hævelser af hø. ben og arm, det er jo ikke typisk lymfødem! Der eksisterer også en lignende klinik på Skejby Sygehus, den er nyere, og om den kan det samme vides ikke, men det har jeg tænkt mig at finde ud af, ---- for så skulle da pokker tage over Kattegat ----- men i Bagsværd har de en bandagist, der er ret berømt for at tilpasse disse kompressionsbandager, ærmer, handsker og strømper, ---- og de to steder jeg har frekventeret i Århus lader MEGET tilbage at ønske i den retning. Det er et fuldtidsarbejde at have denne kræftsygdom, ----- suk!

Alt i alt en god samtale med nærvær, og det skønne ved ham er at han virkelig kan besvare selv dybtgående lægelige spørgsmål præcist og vidende, jo jo, han er vel ikke professor for ingenting!

***
Så sad vi bagefter i højhusets kantine og løste verdens, vore egne og civilisationens udfordringer i et par timer mens de blandede den nye kemo, som jeg derefter fik iv, ----- som sædvanlig helt uproblematisk (og hyggeligt) af en af mine kontaktsygeplejersker!

***

Så det er OK sådan efter omstændighederne ;-)

Ingen kommentarer: